Snaha znížiť emisie CO2 viedla Európsku komisiu k vydaniu pomerne striktných emisných limitov. Tie sa už po novom nebudú týkať len osobných vozidiel, ale dopadnú aj na kategóriu ľahkých úžitkových automobilov.

Práve flotilové emisné limity, za prekročenie ktorých budú automobilky sankcionované, majú zásadný vplyv na postupné rozširovanie elektrických a hybridných automobilov. Rovnaká motivácia však neplatila v prípade úžitkových vozidiel, kde sa ide tvrdo po nákladových položkách, hlavne po nákupnej cene. Aj v tomto prípade však nastáva zmena a limity sa budú sprísňovať. Do roku 2021 sa má produkcia CO2 znížiť na 147 g/km (dnes je to 175 g/km). To samozrejme vytvorí tlak na produkciu elektrických variantov. Doteraz ich bolo ako šafranu a priveľký záujem o ne medzi dopravcami nebol. Pritom v západnej časti Európy sa používanie elektrických dodávok rozšírilo najmä v prípade poštových služieb a komunálu.

Práve preto ešte v roku 2011 vo Francúzsku vznikol projekt kompaktnej elektrickej dodávky ako alternatívy k vozidlám využívajúcim spaľovací motor. Neskôr do projektu vstúpila americko-čínska spoločnosť Cenntro Motors, ktorá vo vývoji pokračovala, vďaka čomu vzniklo vozidlo s označením Metro, ktoré sa vyrába v USA a Číne a najnovšie sa začalo so stavbou výrobného závodu v Bulharsku.

100 % elektrický

Model Metro je z konštrukčného hľadiska európskym projektom, pričom hneď od začiatku bol vyvíjaný ako plne elektrický. Vďaka tomu sa nemuselo pristupovať na kompromisy ako v prípade vozidiel, ktoré ponúkajú pohon spaľovacím, alebo alternatívne aj elektrickým motorom. Základom je pevný oceľový rám, ktorý zaručuje vysokú odolnosť aj pri preťažení a zároveň sa podieľa aj na bezpečnosti vozidla spĺňajúcej platné európske normy. Do rámovej konštrukcie sú upevnené obe nápravy, batérie aj elektromotor.

Čo najväčšej odolnosti bola prispôsobená aj konštrukcia podvozkových častí. Predná náprava má nezávislé zavesenie na priečnych ramenách, ktoré sú odpružené priečnou listovou pružinou, fungujúcou aj ako stabilizátor. Zadná náprava je tvorená vlečnými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou, pričom, aby pruženie nijako neobmedzovalo ložnú plochu, sú vinuté pružiny a súosé tlmiče umiestnené vodorovne. V podstate ide o odpruženie typu push-rod, známe aj z pretekárskych vozidiel.

Práve tieto konštrukčné riešenia zaručujú pomerne úzkemu vozidlu s krátkym rázvorom (šírka 1400 mm, rázvor 1800 mm a dĺžka 3910 mm) slušné jazdné vlastnosti aj pri jeho maximálnej rýchlosti 85 km/h. Zároveň práve rozmerová kompaktnosť stojí za vynikajúcou obratnosťou, hlavne v mestských aglomeráciách. Vozidlo je navyše mimoriadne ľahké: Aj s batériami váži menej než 1000 kg. Aj preto na jeho pohon stačí elektromotor s maximálnym výkonom 26 kW (35 k) a krútiacim momentom 120 Nm. Ten je v prospech zadných kolies násobený stálym prevod na viac než 1000 Nm!

Batérie môžu byť v dvoch verziách: 13 kWh a 26 kWh, pričom ide o dve batérie rozmiestnené v ráme tak, aby bolo ťažisko vozidla čo najoptimálnejšie. Reálny dojazd sa tak pohybuje od 120 do 250 kilometrov. Batérie sú samozrejme moderné Li-Ion, s dlhou životnosťou.

 

Zdroj: FLEET firemné automobily